vrijdag 13 mei 2016

Overtuinen in de vroege ochtend.

IJlst, de Eegracht en de Galamagracht liggen beiden aan het riviertje de Ee. Lang geleden was het hier een drukte van belang, de handel en de scheepswerven bepaalden het straatbeeld. De huizen hebben hier overtuinen welke aan de overkant van het straatje liggen.  Daar had men een wasstek en lag de was te bleken op de maandag/wasdag. Ik kan mij nog herinneren dat mijn moeder ook de was op de bleek legde, een klein grasveldje achter het huis. Als de zon scheen bleekte de witte was tot stralend wit en ik denk ook dat dit de trots van de (huis)vrouw was om de was witter te hebben dan de was van de buren. Ieder overtuintje heeft een hekwerk en langs de randen staan de monumentale Linden.



IJlst staat bekend om zijn overtuinen, alhoewel de was nu niet meer te bleken ligt. De tuinen zijn nu gevuld met soms een rijkdom aan bloemen, fruitbomen of gewoon lekker een bankje om van de laatste zonnestralen te genieten.  Een overtuin voor de stalling van je fiets omdat niet iedereen een steeg bezit om aan de achterzijde van je huis te komen. Aan de waterzijde liggen boten te wachten om op vrije dagen naar het open vaarwater en de meren te varen. Zelfs een heuse moestuin waarin de bonenstaken al overeind staan is te vinden in een overtuin. Vanochtend stond de zon al vroeg weer volop zijn best te doen, een heerlijke ochtend om al vroeg op pad te gaan. Gewapend met de camera en met mijn kleindochter(tje) Noor een heerlijke wandeling gemaakt langs deze prachtige overtuinen. Wat kan een mens zich rijk voelen.











 

4 opmerkingen:

  1. Wat woon je toch mooi in dit plaatsje, ik vind je foto's prachtig!

    Fijn Pinksterweekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Woon jij in zo iets mooi's?
    Prachtig groen dorp/stadje...
    Beetje ver voor mij, anders kwam ik zeker eens kijken...fiets mee en die mooie omgeving bezichtigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig zeg......en wat zien die tuintjes er allemaal mooi groen en verzorgd uit.....zo sfeervol.
    Hoe heerlijk om hier met je bootje langs te glijden....

    Fijne pinksterdagen

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een bericht achter laat.

Lieve groet, Pauline

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...