zondag 14 november 2010

"OP E STRUN" - Typisch Fries



Heerlijk een zondagje uit. Wij laten ons niet weerhouden door de gijze luchten. Het verstilde landschap ligt aan onze voeten om eens rond te "strunen". Een straffe wind, jagende wolken en de terugtrekkende kleuren van een lange zomer laten zich in al zijn schoonheid bewonderen. Vooral in het Noorden en het Lege Midden van Friesland zijn deze luchten het mooist. Enorme panorama landschappen rollen zich voor je uit, daar kan geen camera of film tegenop.
13 en 14 november is het weekend om "Op e strun" te gaan in de Greidhoek. Daar staat het winkeltje Yn e steeg te Easterwierum. Deze stond al lang op mijn verlanglijstje, dus een mooie gelegenheid om nu eens langs te gaan.

Een prachtig dorpje, ik wist het, we zijn al vaak in de Greidhoek geweest en vele lange dagwandelingen gemaakt. Toen wij weer door het landschap reden wisten we ook dat binnenkort de wandelschoenen aan moeten een wandeling staat hoog op het lijstje. Soepje mee, je boterhammen en koffie in de rugzak en gewoon door de weilanden banjeren, over de dijkjes en langs de brede sloten en de elfstedenroute, de kleine schilderachtige dorpjes binnen wandelen. Wij laten ons niet weerhouden door de winter, want dan is de Greidhoek ook prachtig. Dat komt binnenkort, maar eerst genieten van vandaag.

De vlag met de pompebleden wappert vrolijk in de wind, ook deze heeft geen last van de grijsheid van de dag. Het belletje klingelt als we aankomen bij: Yn e Steeg en de warmte komt je tegemoet. Een heerlijke "strun" door het winkeltje, sfeervol en mooie brocante. Het molenaarsbordje roept acuut de herinneringen op aan mijn jeugd, maar ook aan de tijd van onze kinderen, ook toen was molenaarspap nog steeds "de pap". Hoe het smaakt kan ik mij niet echt meer herinneren, ik geloof een beetje zoet, zonder echt een uitgesproken smaak.
Kon het niet laten om daar ook wat foto,s te nemen, een praatje te maken met Jantsje. We hebben elkaar vaak via het blog geschreven, grappig om elkaar dan even echt te ontmoeten. Voldaan stappen we de winkel uit met... dat zal ik van de week laten zien.







Een ommetje door Easterwierum, een slaperig klein dorpje, maar dat ben ik gewend, ook Hemrik is klein. Een prachtige pastorie, en als de komende winter een elfstedentocht wordt geschaatst, dan komen de schaatsers ook langs Easterwierum, dan zal dat slaperige dorpje bol staan van de fans, de schaatsliefhebbers en de dampende chocolademelk.
Om de hoek staat die prachtige volvo, een grote wens en als ik ooit eens, maar dromen moeten er blijven.
We dromen nog even van dat oude verwaarloosde café op de hoek, daar zien we wel een prachtig bed and brekfast in opdoemen, zou het van binnen nog authentiek zijn? We spoeden ons naar de auto, we hebben werk genoeg, geen nieuwe plannen maken, het is ook wel heel veel werk om een nieuwe start te maken met opnieuw beginnen op te knappen. Nee we zijn tevreden met ons eigen stekje en plekje, ook daar moet nog het nodige gebeuren.
We stappen na het ommetje in en gaan op weg naar Easterein, daar moet een leuk klein theehuisje zijn.










Onderweg paseren we een aantal nieuwsgierige dames, vlak voor een klein dorpje en zodra ik naar hun toeloop komen ze nieuwsgierig en huppelend aan. Zo onschuldig die jonge dames, ik hoop dat ze het goede vertrouwen nog lang houden. In ieder geval zijn ze fotogeniek, alleen die gekke gele flappen in hun oren, daar kan ik niet aan wennen.




In een dorpje onderweg staat een klein kerkje. Het is verbouwd tot woonhuis. Het lijkt alsof het zo uit Italië neergeploft is in Friesland. Het is vast een doopsgezind kerkje, meestal staan deze kerkjes verspreid door Friesland, en zijn vaak heel klein. De rozen houden de Italiaanse droom in stand. Ondanks de druppels, zij laten hun kop niet hangen en blijven vol vuur de warmte van de zomer vasthouden, tot de eerste vorst hun echt gaat inhalen.





Aangekomen in Easterein laten we ons verrassen. In een schooltje achter de onderwijzerswoning zit een prachtig theehuis. Een kop capucino met heerlijke scones (ja ik weet het, niet normaal, je hoort er thee bij te drinken) gaan we weer huiswaarts. En thuisgekomen pakken we de pakjes uit, steken de lichtjes aan en genieten verder, met de benen op de bank, onderuit met een glaasje wijn. Hoe heerlijk kan een zondag zijn.

26 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's heb je gemaakt. En wat een leuk winkeltje.

    Fijne week!

    Haikey

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb genoten van je foto's; prachtig!

    Nog een fijne avond,
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet dat Friesland mooi is, en dat heb je prachtig weergegeven in woord en beeld.
    Waar jullie wonen is het ook al zo mooi..
    Ik hoor je het bijna in het fries vertellen...
    fijne avond nog..
    Cobi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is een post om van te dromen...je mag mij vaker meenemen! Ik kan hier zó van genieten!!!

    Jullie hebben in ieder geval een heerlijke dag gehad!! Jammer dat het hier zover vandaan is, anders zou ik zo naar het noorden en naar Jantsje willen rijden!

    Een fijne week! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Friesland is zo zo zo mooi !! heerlijke winkeltjes.......fijne week liefs Ria...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig Pauline! Wat hebben jullie een lekker dagje gehad! Het wordt tijd dat ik eens een keertje jullie kant op kom!

    Groetjes
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. .....Dan ben maar blij lieve Pauline dat je in Friesland bleef en niet naar het zuiden afzakten.....
    Hier was het nat,donker en triestig!!

    Wat hebben jullie genoten aan de prachtige foto's te zien en je leuke post te lezen.

    Wij maakten het binnen gezellig met onze kleinkinderen en kijken terug op een heerlijk weekeind samen.

    Bedankt voor het delen van "op'e strún yn'e Greidhoeke".

    Lieve groeten,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om te zien dat je weer terug bent in blogland! Wat een schitterende omgeving laten je foto's zien. Ik heb gelijk zin om daar ook een dagje naar te plannen.
    Groetjes
    Dani

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Pauline,
    Ik heb genoten van je op en top Friese blog, wát een heerlijke manier om een zondag door te brengen.
    Groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb ik hier van genoten. Geweldig om zulke mooie plekjes te zien.

    fijne week, lia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Pauline,
    Wat een mooie dag hebben jullie gehad.En mooie sfeervolle foto's heb je gemaakt. Dankje wel.
    Hier in het zuiden, limburg, regen regen regen..Maakt het weer goed jouw bericht.
    Fijne week, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het wordt tijd dat we weer eens een dagje Friesland gaan doen. We zijn ooit begonnen met een aantal plaatsen van de elfstedentocht te bezoeken en dat was een leuke dag.
    Ik geniet hier nu ook van je prachtige foto's.
    Gezellig even thee een pauze in een theehuis vind ik ook heerlijk.
    Ik kijk al weer uit naar jullie volgende zondag.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super....
    Een dag met een gouden randje...
    Fijne week
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Pauline,

    Bedankt voor je lieve bericht, wat heb je het prachtig omschreven.
    Ik kan nog zo veel vertellen over onze woonplaats en omgeving, maar het is juist zo leuk dat iemand anders dat doet.
    En de foto's zijn prachtig geworden!
    Mochten jullie ooit nog eens komen wandelen bij ons ( de Slachte bijvoorbeeld) moeten jullie ook zeker de oude terp en de oude toren nog eens gaan bezoeken in Oosterwierum.
    Maar... wij komen ook zeker nog eens bij jullie aan hoor.

    Lieve groet uit Oosterwierum, Jantsje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Pauline, wat een prachtige impressie van een heerlijke dag. Mooi is het daar he, in die hoek van Friesland. En het winkeltje van Jantsje is prachtig, je hebt het mooi op de foto gezet. Ik kom er ook nogal eens, want Jantsje en ik komen wel eens even bij elkaar op de koffie. Kom er eigenlijk nooit met lege handen vandaan, daarom ben ik ook heel benieuwd naar jouw aankopen...... Fijne dag verder, lieve groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Pauline,
    Wat een prachtige post!!! Alles zo mooi beschreven en foto's om kippenvel van te krijgen, zo mooi!!!! Vooral ook de foto's met het oude hek er op, prachtig!!!!
    Het winkeltje van Jantsje ziet er ook leuk uit. Als het me qua tijd lukt zal ik daar ook eens een keertje gaan kijken.
    Fijne week.
    Groetjes van Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Pauline,

    Wat een mooie dorpjes en een prachtig winkeltje. Je hebt het prachtig weergegeven. Ik moet toch echt een keer afreizen naar het Noorden om het met eigen ogen te zien!

    Lieve groet & gezellige avond,

    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai was nog niet eerder op je blog,daar ga ik snel verandering in brengen.Wat maak je n super mooie foto's.Heb zitten genieten.M'n complimenten hoor.Groetjes,Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat wonen we toch in een mooie provincie hè! Als ik je post zo lees voel ik me gewoon een beetje trots hihi..
    En ik wil ook zeker nog eens een bezoekje aan Jantsje brengen.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Pauline,
    bedankt voor jouw reactie op mijn blog ...........eindelijk even de tijd om even rustig bij jou te lezen . Wat een heerlijke reportage heb je er van gemaakt, Krijg echt zin om ook een keer die kant op te gaan, Friesland is zo mooi.
    Leuk ook om even in een theehuis wat te gaan drinken(ook al is dat dan koffie geworden ) die scones lachen me nu al toe ......
    bedankt voor het meegenieten en tot een volgende keer,
    lieve groet van Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Pauline,
    Dit klinkt inderdaad heerlijk. En dat was het dus ook.
    Ik geniet van alle foto's die je hebt gemaakt.
    Liefs, Pauline
    (ik blijf glimlachen als ik 2 x dezelfde naam type)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Pauline,
    Kom via via op jouw blog, mooie foto`s heb je gemaakt hoor..
    Zag bij de reactie die je bij tierlantijn had geplaatst, dat je ook naar de open dag gaat, aanstaande vrijdag?? Ik en mijn vriendin ook..
    gezellig. Ga je volgen!
    Hartelijke groet, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige foto's uit het o zo mooie Fryslân!!!

    Tot vrijdag in bijna net zo mooie Grins..;)

    Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wow wat maak je prachtige fotos zeg. ik heb je post wel drie keer bekeken. echt zo mooi,
    gr hannie

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een bericht achter laat.

Lieve groet, Pauline

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...