zondag 7 november 2010

CHARLIE CHAPLIN, Jeugdherinneringen delen met je kleindochter



Bij ons in de buurt (Lippenhuizen) is een theaterherberg "Anansi". In een grote boerderij, vroeger had het de functie van een herberg waar iedereen langs kwam om de dag door te nemen of de verhalen van de buurt te vertellen. Een mooie locatie, lieve vrienden die altijd weer zorgen voor verrassende voorstellingen.

Vanmiddag was er een Live filmconcert 'The Kid" van Charlie Chaplin




The Kid, een weergaloze filmkomedie uit 1921 voor jong en oud over de Tramp. Ondanks veel tegenslagen geeft hij nooit de moed op. Samen met zijn onafscheidelijke maatje, een onweerstaanbare schavuit, die als vondeling van jongs af aan door Tramp is opgevoed in de harde leerschool van het leven. Met naast Chaplin een glansrol voor de kleine Jackie Coogan.
Op de piano live begeleid door Maud Nelissen.

Maud nelissen, pianist en componist, studeerde cum laude af aan het Utrechts Conservatorium. Zij houdt zich sindsdien met bijne alle muzikale genres bezig en heeft als specialiteit het begeleiden van zwijgende films, waarmee zij inmiddels een internationale reputatie heeft verworven.
Nelissen begon in dit genre bij het Nederlands Filmmuseum. Zij trad op tijdens festivals voor zwijgende films in o.a. in Italie, waar zij in 1999 samen met Chaplin's eigen pianist-arrangeur Eric James een masterclass filmbegeleiding gaf. James noemde haar "a fantastic pianist".

Inmiddels heeft Maud solo en met verschillende ensembles opgetreden op meerdere festivals en filmconcerten in Europa. Zij richtte het filmorkest "the Sprockets" op, een virtuoos ensemble, waarvoor zij de meeste filmmuziek zelf componeerde. In september 2008 maakte zij een succesvol Amerikaans debuut op het Telluride Filmfestival te Colorado.

De hoofdfilm die in theater Anansi vertoond werd komt uit de collectie van de Amsterdamse filmverzamelaar en docent aan de Media Academie Peter Kok. Hij verzorgt de projectie.



Het was een bijzondere ervaring en deed mij denken aan vroeger. In mijn jeugd, toen mijn vader nog leefde keken wij samen vaak naar Charlie Chaplin, Laurel en Hardy en de Boefjes. Stomme films waar wij de tranen van in onze ogen kregen, let wel op, van het lachen.

Lisanne was vanmiddag bij ons en zo zijn wij samen naar de voorstelling gegaan. Ook Lisanne heeft dezelfde humor. Leuk om te ontdekken, de herkenning en de simpele lol. Wat heel bijzonder was dat Maud Nelissen de stomme films begeleidde met pianomuziek. Een hele fijne middag die mij even terug deed denken aan mijn jeugd, samen met Lisanne, hoezo generatiekloof.

18 opmerkingen:

  1. Ohhh...wat gezellig en wat leuk ook dat Lisanne er zo van genoot!

    Charlie Chaplin speelt hier in huis ook een rol...ik zal er eens een post aan besteden, dat is best een leuk idee!

    Een fijne week! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Pauline,

    Wat leuk om dit zo samen met je kleindochter te doen. Ik heb net het filmpje bekeken en ik moet ook denken aan vroeger. Wat leuk die boerderij waar het allemaal plaats vindt!

    Groetjes en een goede start van de week...
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat was een gezellige zondagmiddag.
    Voor haar een ontdekking, voor jou een herinnering van je jeugd.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Pauline,

    Gezellig dat je meedoet aan mijn give away. Nu geef je aan dat je je als volger hebt aangemeld, alleen vind ik je niet in het overzicht terug. Er staat toevallig als eerste volger wel Pauline, maar zij is van een andere blog.

    Ik wens je een fijne week! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke reportage, en toch mooi dat je dit samen met je kleindochter kan doen, maakt het toch weer tot iets heel bijzonders.
    Fijne week van Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Pauline,

    Wat een toestanden op de vroege ochtend ha ha...maar het is je gelukt hoor!

    Je was trouwens al heel lang terug aangemeld...je naam stond al op de volgerslijst! Dat had ik ook net pas in de gaten toen ik je nieuwe aanmelding en je achternaam las! Dat kwam mij zo bekend voor! Maar goed...het is in ieder geval voor elkaar!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk zeg.
    Soms weet je geen eens wat er in je eigen Provincie allemaal is te zien en te doen.

    Fijne week toegewenst, Jantsje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Volgens mij is het genieten om kleinkinderen te hebben. Je kunt weer opnieuw genieten van dat kleine spul en nu vooral van alle leuke dingen.
    Ik hoop dat je nog veel van zulke genietmomentjes mag meemaken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Pauline, wat prachtig, dat je daar samen met Lisanne zo van kunt genieten. Het is ook mijn humor hoor, heerlijk, vooral de boefjes. En kun je je Tommy Cooper nog herinneren, daar lag ik samen met mijn vader altijd voor in een deuk, en mijn moeder zat er bij, keer er naar, en snapte er helemaal niks van......
    Bedankt voor je lieve berichtje. Het gaat op zich wel goed hoor, maar de reuma speelt op het moment erg op en dat betekent veel pijn en heel weinig energie, dus daarom ben ik niet zo actief.
    Lieve groeten, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. oooh wat bijzonder om samen dit te (her) beleven...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toevallig kwam zoonlief laatst thuis van school, en hadden ze naar een film van Charlie gekeken, en ook stukjes van de dikke en de dunne....
    hij vond het super....net als wij vroeger.
    Groetjes, Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo zie je maar generatiekloof of niet...lekker saampjes genieten.
    Fijne week
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Pauline,

    Dit soort concerten zijn er jammergenoeg veel te weinig. Gezellig dat jullie samen zijn gegaan. Het moet ook voor je kleindochter een bijzondere ervaring zijn geweest!

    Lieve groet & gezellige avond,

    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ja kleinkinderen..lijkt mij leuk.
    Kun je weer eens naar de dierentuin, intocht van sinterklaas, poppenkast, kastanjes verzamelen ,etc etc....met 3 pubers is dat nu over...maar ik verheug me al op de kleinkinderen......ooit!
    groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk dat jullie samen zo'n gezellige middag hadden en dezelfde humor hebben. Koester deze momenten.
    Liefs, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi lieve Pauline,

    Ik zie het hélemaal voor me....jij en Lisanne met tranen van het lachen:-)

    Zie en hoor dat hier in huis ook regelmatig, Har en onze kleinzoon kunnen al bij de eerste beelden van de Dikke en de Dunne in een lachsalvo uitbarsten, en ik zit daar dan broodnuchter bij.....en moet om hun twee lachen en niet om de film.
    Buurman heeft speciaal voor die twee liefhebbers wel 30 DVD gemaakt met Laurel en Hardy.

    Onze kleinkinderen logeren het aankomende weekeind hier.

    Dat je welkom bent weet je!!
    Geef je nog 'n belletje of mail wanneer?

    Tot gauw, en lieve groet!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  17. http://roomseventeenstyle.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bonjour,
    j'aime beaucoup votre blog,
    tout est très beau,
    je suis désolée je ne parle pas l'anglais !!!
    Lisou,
    Kiss from my PROVENCE in FRANCE

    Sory for my first coment !!!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een bericht achter laat.

Lieve groet, Pauline

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...