maandag 28 juni 2010

DE LANGSTE DEI, TUINEN, KUNST EN LUIEREN



Gorredijk is een van de grotere dorpen bij ons in de buurt met een historisch centrum. Door het centrum van het dorp stroomt de Opsterlandse Compagnonsvaart. Nu liggen er dan ook vaak boten. Gorredijk viert "De Langste Dei". Zaterdag was het zover, Sport en spel was het thema, en het museum waar ik werk deed dan ook volop mee. Een museumplein omgetoverd, terug naaar het begin van 1900, met een oud bruin cafeetje, oud-hollande spelletjes en Lisanne (mijn kleindochter) en de dochters van mijn collega waren omgetoverd tot kinderen uit die tijd. Inclusief vlechten en klompen. Susan, mijn collega, heeft dan ook de foto,s gemaakt van deze meisjes uit 1900. Na een dag plezier, zon, suikerspinnen en toverballen waren de voeten behoorlijk geraakt op de wreef. In klompen moet je leren lopen. Een gezellige dag met veel plezier en vertier. Werken kan ook heel leuk zijn.


DE TUINEN VAN TON TER LINDEN - DE VEENHOOP



Zondag naar de Tuinen van Ton ter Linden in de Veenhoop. Ton ter Linden heeft de tuinen in Ruinen ooit opgezet, is verhuisd naar Limburg en enkele jaren geleden opnieuw begonnen in de Veenhoop. Ik was erg benieuwd en elke laatste zaterdag van de maand heeft hij de tuinen opengesteld. Een goede reden om met twee vriendinnen, Anneke en Vrouwk, richting de Veenhoop te gaan. In de tuinen staan ook verschillende beelden opgesteld en zijn atelier met eigen werk en fotografie van Gert Tabak is ook te bezichtigen. De tuin is nog meen jonge tuin, maar al erg de moeite waard. Een grote natuurlijke vijver, contact met het buitengebied, een kas, een groentetuin(tje) en een nog jonge boomgaard. Voor het huis ligt een rozentuin die op dit moment prachtig bloeide.


















DE TUIN VAN DE FAMILIE KUIPERS - LIPPENHUIZEN

Bij Vrouwk in haar tuin hebben we nog even nagepraat, een wijntje gedronken en de indrukken van die dag laten bezinken. Geen verkeerde plek om te zitten, ook haar tuin is prachtig gelegen in het bosgebied van de Sweach, en grenzend aan het beschermde landschap van Oord Merskens. Een volwassen tuin, met verschillende tuinkamers, vol rozen, clematissen en bloeiende vaste planten, maar ook een geweldige natuurlijk vijver, een prachtig sfeervol tuinhuis en een heerlijke nutstuin. Dan is het zomaar een uur of vijf, tijd om weer naar huis te gaan met een hoofd vol indrukken, ideeén en nieuwe plannen voor ooit, als....


















TUIN AT HOME


Ja, en dan is het weer goed thuiskomen. Met heel veel ideeën,indrukken en plannen, moet het eerst maar eens bezinken. Ik zie nog genoeg werk in de tuin, dus of ik deze tuin gelijk maar weer omgooi, nee ook ik ben heel tevreden met mijn tuin, het zal gaan om kleine ingrepen, wellicht een bepaalde plantkeuze als er planten doodgaan. Voorlopig laat ik de tuin groeien en ga ik genieten van dat wat er gebeurd in de tuin, de plantengroei, bomen die de hoogte ingaan en allerlei dieren, en vogels die in steeds grotere getale onze tuin bezoeken. Met een lekker warme maaltijd, een glaasje wijn en een capucino na, zitten we tot lang in de avond op ons eigen stekkie.










Openstelling van de tuinen op zaterdag, 17 juli en zondag, 18 juli, van 13 - 17 uur

Tuinen Ton ter Linden
Kruswei 14
De Veenhoop

Familie Kuipers
Sweachsterwei 1
Lippenhuizen

17 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha lieve Pauline,

    Wat ben jij nog laat aan het bloggen;-)....ik ook je zag het goed.

    Wat zit ik hier aan m'n pctje te genieten.....hoe loater op de ovond hoe skoner volk zeggen ze hier....maar in jou post is het....hoe later op de avond hoe mooiere tuinen met bloemen en kunstwerken!!!

    Wat zal jij een heerlijke dag gehad hebben om al dat fraais met eigen ogen te hebben gezien.

    ...Oh de foto's met waterspiegeling zo mooi..... en natuurlijk de meisjes in 1900 kleertjes,schattig!!!
    En zie ook bij jou het Zeeuwsknoopje voorbij komen.

    Ik ga die adresjes opslaan.

    Bedankt voor het delen!
    En nou het wat aangenamer van temperatuur is ga ik m'n bedje opzoeken.
    Dat jij ook lekker mag slapen.
    Lieve groet,
    Ger

    (sorry er ging iets fout)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige foto's. Dat is echt genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie foto's laat je ons zien! Van binnenkijkers bij andere tuinen kan ik altijd zo genieten!!

    Een fijne dag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijke foto reeks. Leuke tips ook, die sla ik even op voor later.
    Mooie tuinen heb je bezocht, maar jouw tuin is ook zeker prachtig.
    Fijne dag,
    Groetjes
    Dani

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Typisch is dat toch.
    Je bent ergens, krijgt zoveel mooie indrukken, denkt dat je dat thuis ook leuk kunt doen, en dan...
    thuiskomen en heel rustig en gelaten genieten van je eigen mooie dingen.
    Waardering voor je eigen gecreeerde wereldje.
    Heerlijk toch...
    Groetjes, Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Pauline, wat een leuke tuinadresjes!
    Mooie collages heb je gemaakt,heel sfeervol,ik krijg er echt een Hollands zomergevoel van :-)
    Groetjes Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Pauline,

    Wat heb je mooie tuinen bezocht! Mooie collages!

    Maar je kleindochter terug in vroegere tijden, vind ik prachtig! Wat zal dat een mooie happening zijn geweest op het museumplein.

    Fijne dag,

    Lieve groet, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Pauline,
    bedankt voor de vele mooie foto's!
    Dat Ton ter Linden naar de Veenhoop is verhuisd heb ik nooit geweten! We zijn jaren terug al eens in z'n tuinen in Ruine geweest, prachti. De Veenhoop komt nu zeker op m'n lijstje te staan - en Lippenhuizen ook (volgens mij zijn we daar ook al eens geweest - moet dat eens nazoeken). Bedankt voor de tip.
    Fijne dag verder.
    groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb je prachtige collage's van je foto's gemaakt!

    groetjes,

    Haikey

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat prachtige collage's heb je weer gemaakt. Ik heb de data even in de agenda gezet. Misschien tussen de verjaardagen door nog wat ruimte. Het lijkt me geweldig om naar deze open tuinen te gaan. Bedankt voor de tip.

    Groetjes, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige collage’s van de tuinen (jullie tuin) en, je kleinkinder(en)/kinderen van je collega’s,schitterend,echt genoten van de foto’s.


    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat was even heerlijk genieten van al die prachtige tuinen, vooral de tuinen van de fam. kuipers en jullie tuin spraken mij heel erg aan. Wat heerlijk dat je dan weer zoveel inspiratie opdoet.
    Ook de foto van je kleindochter is prachtig, wat leu om even helemaal terug in de tijd te gaan. Hier vlakbij waar ik woon heb je in Enkhuizen het Zuiderzeemuseum, in het buitenmuseum waan je je ook in vervlogen tijden en kunnen de kinderen zich er verkleden in een klederdrachtkostuum en oud hollandse spelletjes doen. Echt een aanrader.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige foto's van eveneens prachtige tuinen.
    Ik heb er van genoten!!! Zo mooi!!!
    Fijne avond. Groetjes van Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hoi
    leuk om bij jou op je blog te komen. ziet er super mooi uit allemaal. heb erg genoten van je fotos. echt prachtig hoor
    gr hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. prachtige tuinen, ik ben wel eens in friesland geweest...lang geleden alweer...
    de 7 meren en in Makkum, bij de fabriek!
    Ik vond het super!!!
    De kinderen zien er trouwens geweldig mooi uit!
    dank je wel voor je lieve berichtjes, telkens weer!!!
    LG. anna

    BeantwoordenVerwijderen
  17. dat is heel veel tuin, wat mooi zeg ! Ik heb ook genoten van de foto's met de kinderen uit 1900, wat een leuke evenement is dat zeg, wel heel brocante nietwaar!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een bericht achter laat.

Lieve groet, Pauline

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...